Hasil
|
Penjelasan |
||||||
i-
Tidak Berkesan
|
-Tidak
ada pengurusan bilik darjah yang betul -Masalah
disiplin berlaku -Tidak
ada perancangan bilik darjah yang rapi -Perancangan
pengajaran,pembelajaran dan kurikulum yang tidak rapi -Hubungan
interpersonal antara guru dan mrid tidak wujud. -Guru
mengamalkan daya kepimpinan Laissez-faire iaitu kebebasan sepenuhya
dalam apa jua aktiviti pembelajaran
sehinggakan bilik darjah menjadi tidak terurus dan hubungan guru dan murid
tidak mesra. |
||||||
ii-
Kurang berkesan
|
-Guru
dan pelajar kurang mempunyai komunikasi berkesan. -Bilik
darjah kurang kondusif. -Guru
mempunyai kempimpinan autokratik iaitu guru mengawal murid melalui ganjaran
dan hukuman sehingga mewujudkan suasana yang tertekan dan tidak menarik. |
||||||
iii- baik
|
-Guru
dan pelajar mewujudkan komunikasi yang baik dan tindak balas yang positif di salam kelas. -Guru
dapat membentuk suasana pembelajaran yang positif dan berkesan. -Guru
dapat menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai dengan berkendiri positif. -Dapat
mengurangkan masalah disiplin. -Pengurusan
rutin bilik darjah yang berkesan. -Murid
dapat belajar untuk mengawal dan menguruskan diri sendiri. |
||||||
iv- Sangat
berkesan/ideal
|
-Guru dan pelajar menunjukkan komunikasi yang baik dan tindakbalas yang positif di dalam kelas. -Guru dapat membentuk suasana pembelajaran
yang positif dan berkesan. -Guru dapat menggalakkan tingkahlaku murid
yang sesuai dan berkendiri positif. -Dapat mengurangkan masalah disiplin -Pengurusan rutin bilik darjah yang
berkesan. -Murid dapat belajar untuk mengawal dan
menguruskan diri sendiri. |