KEBERHASILAN PENGURUSAN KURIKULUM BILIK DARJAH

 

Hasil

Penjelasan


i-                   Tidak Berkesan


 

 

 


 




 

 -Guru dan pelajar tidak mempunyai hubungan komunikasi yang baik

-Tidak ada pengurusan bilik darjah yang betul

-Masalah disiplin berlaku

-Tidak ada perancangan bilik darjah yang rapi

-Perancangan pengajaran,pembelajaran dan kurikulum yang tidak rapi

-Hubungan interpersonal antara guru dan mrid tidak wujud.

-Guru mengamalkan daya kepimpinan Laissez-faire iaitu kebebasan sepenuhya dalam    apa jua aktiviti pembelajaran sehinggakan bilik darjah menjadi tidak terurus dan hubungan guru dan murid tidak mesra.

 


ii-                 Kurang berkesan

 



 

 


 

-Guru dan pelajar kurang mempunyai komunikasi berkesan.

-Bilik darjah kurang kondusif.

-Guru mempunyai kempimpinan autokratik iaitu guru mengawal murid melalui ganjaran dan hukuman sehingga mewujudkan suasana yang tertekan dan tidak menarik.

 

 

iii-               baik 


 

 







-Guru dan pelajar mewujudkan komunikasi yang baik dan tindak balas yang  positif di salam kelas.

-Guru dapat membentuk suasana pembelajaran yang positif dan berkesan.

-Guru dapat menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai dengan berkendiri  positif.                                  

-Dapat mengurangkan masalah disiplin.

-Pengurusan rutin bilik darjah yang berkesan.

-Murid dapat belajar untuk mengawal dan menguruskan diri sendiri.

 

 

iv- Sangat berkesan/ideal


 










 

-Guru dan pelajar menunjukkan komunikasi yang baik dan tindakbalas yang positif  di dalam kelas.

  -Guru dapat membentuk suasana pembelajaran yang positif dan berkesan.

 -Guru dapat menggalakkan tingkahlaku murid yang sesuai dan berkendiri positif.

  -Dapat mengurangkan masalah disiplin

 -Pengurusan rutin bilik darjah yang berkesan.

  -Murid dapat belajar untuk mengawal dan menguruskan diri sendiri.